“We leveren sociaalvaardige burgers af”

Anneke Schrijver

Als teamleider havo is Anneke Schrijver vanaf dit schooljaar verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van 3 t/m 5 havo. Drie jaar geleden is ze vol enthousiasme als teamleider middenbouw begonnen en heeft inmiddels goed haar draai weten te vinden. Ondanks haar ‘als je naar mevrouw Schrijver moet, ís er wat’-reputatie, heeft ze een sterke band met de leerlingen. Als ze ergens mee zitten weten ze haar te vinden.

Anneke Schrijver: “Het hoogtepunt van elk schooljaar is voor mij de diploma-uitreiking, the icing on the cake. Die ontlading aan het einde van het jaar is toch waar het om draait. Samen met het team zijn we veel bezig met het begeleiden van de leerlingen van de onderbouw naar de eindstreep, voor iedere leerling is er een andere weg. We willen ervoor zorgen dat leerlingen onder optimale omstandigheden hun diploma kunnen behalen. We helpen leerlingen hun angsten en onzekerheden overwinnen. Het is mooi om te zien dat dat vaak ook lukt.”

Zien dat jij niet de enige bent met faalangst, kan al helpen

Goede begeleiding

“Ons begeleidingssysteem zit goed in elkaar. In de brugklas hebben leerlingen nauw contact met de mentor of peer buddy. Daarnaast worden er veel (thema) ouderavonden georganiseerd. Niet alleen docenten monitoren leerlingen, maar ook andere medewerkers van de school. Zoals de dames van de administratie en de conciërges, die alles horen en zien. Elke week staan er minimaal een CAT (choice activity time) op het rooster. Tijdens deze ondersteuningsuren krijgen leerlingen extra begeleiding in de vakken waar ze moeite mee hebben, maar kan een leerling ook kiezen voor vakverbreding in de vorm van debat bijvoorbeeld . Tijdens deze uren wordt ook aandacht besteed aan studievaardigheid en planning. Daarnaast hebben we sociale vaardigheidstraining en – voor de examenleerlingen – faalangstreductietraining. Zien dat jij niet de enige bent met faalangst, kan al helpen.

Anything is possible

“De sfeer op onze school is open en democratisch. Als docent kun je nieuwe ideeën altijd kwijt. Ik vind het heel leuk om me bezig te houden met nieuwe ontwikkelingen op onderwijsgebied. Onze school is een plek waar je je echt kunt ontplooien. Of je nu een schaakclub op wilt zetten of een zelfverdedigingcursus wilt volgen. Er is van alles mogelijk. De meeste kinderen die hier komen voelen zich aangetrokken tot het tweetalige onderwijs. TTO is voor iedereen – dus ook voor dyslectische kinderen – geschikt, zolang je bereid bent om net even een stapje harder te lopen.”

Keuzevrijheid

“Als leerling, heb ik zelf als leerling op het Haarlemmermeer Lyceum gezeten. Ik denk dat ik daarom naar school gaan nog steeds zo leuk vind. Toen had de school nog geen duidelijk profiel. Wat ik mooi vind van deze locatie is dat de leerlingen de ruimte krijgen om zich op verschillende gebieden te ontplooien, les krijgen van (near) native speakers, internationale reizen maken. kunst en cultuur ontwikkelen en meedoen aan sporttoernooien. Van mijn eigen schooltijd kan ik me niet meer goed herinneren dat er ooit een decaan aan mij heeft gevraagd wat ik wilde worden. Je moest alles zelf maar een beetje uitzoeken, gelukkig ben ik goed terecht gekomen. Nu worden leerlingen vanaf de derde klas intensief begeleid door de mentor en decaan.

Aan het einde van hun loopbaan op het Haarlemmermeer Lyceum kunnen leerlingen zich goed verwoorden en zichzelf presenteren. Ze spreken heel goed hun talen en zijn gewend om hard te werken en uitdagingen aan te gaan. Onze school is gericht op vooruitgang en ontwikkeling. Wij leveren sociaalvaardige en internationale burgers af. Think global and act local”

< Terug naar het overzicht