“Het onderwijs dat de leerlingen bij ons krijgen, had ik vroeger ook wel willen hebben”

Koen

Docent Koen Anthoni maakte er werk van om het examenvak Bewegen, Sport en Maatschappij (BSM) in te voeren op het Haarlemmermeer Lyceum. Met succes! Het vak gaat over sport in de breedste zin van het woord. Het Dalton-onderwijs is een grote meerwaarde voor het vak.

Koen: “Toen ik op het Haarlemmermeer Lyceum kwam werken werd er nog gezocht naar meest geschikte onderwijsvorm voor locatie Zuidrand. Ik had het geluk dat ik mij aan mocht sluiten bij de groep die dat ging onderzoeken. Het werd Dalton. Dalton heeft een aantal basisprincipes en daarbinnen ben je vrij om het in te delen zoals je zelf wilt.”

“Zelf volgde ik mijn middelbare schoolopleiding aan het Coornhert Lyceum in Haarlem. Een traditionele, bijna ouderwetse school. Ik ben daar volgestopt met kennis en het meeste daarvan heb ik nooit meer gebruikt. Het onderwijs zoals de leerlingen dat nu bij ons krijgen, had ik vroeger ook wel willen hebben. Het is enorm waardevol dat je niet alleen de kennis hebt, maar ook de vaardigheden om die kennis toe te passen. Dalton lijkt vrij, maar leerlingen worden goed begeleid. Zelfstandig werken moet je leren en daar hebben ze hulp bij nodig. Als docent leg je steeds opnieuw uit hoe het moet.”

Sport in de breedste zin

“Na mijn opleiding werkte ik nog twee jaar op het Coornhert Lyceum, daarna ging ik naar het Schoter in Haarlem. Die school was een stuk kleiner en de sfeer gemoedelijker. Ik voelde mij er veel meer op mijn plek en zette de vak LO2 (Lichamelijke Opvoeding 2) op, de voorloper van BSM (Bewegen, Sport en Maatschappij). Het werd een groot succes. BSM is een examenvak over sport in de breedste zin van het woord. Er wordt natuurlijk gesport; van atletiek, tot dans en zelfverdediging. Maar het gaat ook over gezondheid, fysiologie, anatomie en eerste hulp verlenen. We bekijken ontwikkelingen en trends, zoals bijvoorbeeld de toegenomen populariteit van recreatief sporten.”


“ Je moet goed beseffen dat het pubers zijn”

Meerwaarde van Dalton-onderwijs

“Ik probeer altijd de theorie aan de praktijk te koppelen. Gaat het over organiseren, dan oefenen we dat in de praktijk met het organiseren van een wedstrijd. Achteraf reflecteren we om het eigen handelen te verbeteren. Ik merk dat het Dalton-onderwijs een meerwaarde is voor mijn les. Zelfstandig een oefening uitvoeren, samenwerken en samen zaken oplossen, herkennen Dalton-leerlingen uit de andere lessen. Ik hoef ze hier meestal weinig meer over uit te leggen. Ik heb daardoor een hoger leerresultaat.”

Respect voor de leerlingen

“De band met mijn leerlingen is sterk, dat komt ook omdat BSM een heel sociaal vak is. Er moeten soms ruzies gesust worden en niet iedereen kan even goed tegen zijn verlies. Dat soort dingen moet je leren. Ik vind het belangrijk om respect voor leerlingen te hebben en altijd te beseffen dat het pubers zijn. Ze kunnen soms apart reageren op dingen en ik zal nooit de deur voor ze dichtgooien.”


“Instructie geven vind ik het leukst om te doen’”

Goed in je vel

“Ik wil alle leerlingen bij ons op school meegeven dat ze ervoor moeten zorgen dat ze goed in hun vel zitten. Sport kan daar een fantastische manier voor zijn, ook al doe je het niet op topniveau. Zelf ben ik trouwens ook geen topsporter. De meeste sporten beheers ik goed, maar instructie geven vind ik het leukst om te doen. Daarom heb ik ook jarenlang een surfschooltje gehad en ben ik snowboardinstructeur geweest.”

“Nu geef ik les in de mooiste sportaccommodatie van Nederland. We hebben zelfs een klimwand van 13 meter en er bestaat geen beter sportveld in heel Europa. Na de les komen er regelmatig blije leerlingen naar me toe, die zeggen: ‘dit was echt leuk, meneer!’ Zeker in de periode van toetsen zie ik dat ze hun zenuwen even kwijt zijn door te sporten. Op dat soort momenten prijs ik mezelf echt gelukkig.”

< Terug naar het overzicht