‘Als peerleader laat je zien dat je leiding kunt geven en anderen kunt helpen’

Valentijn

Het is even wennen wanneer je voor het eerst naar de middelbare school gaat. Valentijn Meijer (VWO 5) weet nog goed hoe hij opkeek tegen de leerlingen uit hoogste klas. Inmiddels zit hij zelf in de vijfde en ondersteunt brugklassers als peerleader. Of ze nu moeite hebben met plannen, onzeker zijn, of iets niet snappen; Valentijn probeert ze zo goed mogelijk te helpen.


Valentijn: “Dit schooljaar ben ik voor het eerst peerleader. Het is mijn taak om brugklassers te ondersteunen bij hun schoolwerk. Alles is vreemd en nieuw wanneer je net op middelbare school zit. Dan is het fijn als iemand je af en toe helpt. Laatst was ereen leerling in tranen. Ze had een onvoldoende gehaald en ze was bang dat ze het schooljaar nooit zou halen. Ik heb geprobeerd haar ervan te overtuigen datje met één onvoldoende echt niet meteen blijft zitten. Vaak helpt het om iemand gerust te stellen door te vertellen over je eigen ervaringen. Ik weet bijvoorbeeld nog goed hoe ik me voelde toen ik een onvoldoende had voor mijn allereerste leestoets Nederlands. ‘Ik had ook moeite,’ leg ik dan uit, ‘maar kijk waar ik nu ben: in 5 VWO’!”


‘Het is belangrijk dat je je kunt verplaatsen in een ander’

Voorbeeldfunctie

“Als je peerleader bent geweest, staat dat goed op je CV voor later. Daarmee laat je zien dat je leiding kunt geven en anderen kunt helpen. Het is vooral belangrijk dat je je kunt verplaatsen in een ander. Je moet iemand echt aandacht willen geven. Docenten zeiden tegen mij dat ik als peerleader ook een voorbeeldfunctie heb en dus altijd op tijd moet zijn. Maar ik ben nog steeds vaak te laat! Toch denk ik dat ik ondanks dat een goede peerleader ben. Door mij zien ze in ieder geval hoe het níet moet!”

Contact met ouderejaars

“Zelf heb ik nooit een peerleader gehad. Die waren er nog niet toen ik hier op school kwam. Aan de ene kant is dat jammer, want ik zie hoe fijn leerlingen het vinden dat ze door een oudere leerling worden geholpen. Als brugklasser keek ik echt op tegen leerlingen uit de vijfde en de zesde. Tegen ze praten durfde ik al helemaal niet! Ik denk dat je je sneller thuis voelt op school als je leerlingen uit de hogere klassen persoonlijk kent. Aan de andere kant heb ik een peerleader niet echt gemist, want ik had goede docenten die mij hielpen. En ik had een fijne mentor, die echt geïnteresseerd was in mij als persoon. Daardoor krijg je een hechtere band met een docent en durf je makkelijker dingen te vertellen. Als je zo klein bent is dat fijn, je staat dan sterker in je schoenen op school.”


‘Als brugklasser keek ik echt op tegen leerlingen uit de vijfde en de zesde’

Ondersteuning tijdens daluren

“Tijdens de daluren komen we langs in de brugklas om leerlingen te ondersteunen. Ik vraag of ze hun taak goed hebben begrepen en help ze bij het maken van hun planning. In het Dalton-onderwijs dat je hier volgt, word je gedwongen om zelf te leren plannen. Je krijgt een taak die je af moet hebben vóór de toets. Hoe je dat indeelt mag je zelf weten. Als je een dagje niks wilt doen kun je je dat gewoon veroorloven. Dan werk je de volgende dag gewoon iets harder. Ik vind die manier van werken heel relaxed. Bovendien is het handig voor later. Als je al geleerd hebt hoe je goed moet plannen, heb je een grote voorsprong wanneer je in de toekomst bij een bedrijf gaat werken.”

< Terug naar het overzicht