“Door te gamen ben ik beter geworden in Engels"

Ferdi

Ferdi Menick (HAVO 3) koos bewust voor het Dalton-onderwijs op de Zuidrand. Op de basisschool had hij al goede ervaringen met zelf plannen. En door de vrijheid die hij binnen Dalton heeft, werkt hij heel efficiënt. Daardoor houdt hij genoeg tijd over voor andere belangrijke zaken, zoals voetbal.

Ferdi: “Het Dalton-onderwijs op de Zuidrand sprak mij direct aan. Op de basisschool werkten we al een beetje op die manier, dus het Haarlemmermeer Lyceum paste helemaal in mijn straatje. De vrijheid die ik hier heb, vind ik fijn. Op het moment dat het mij even niet uitkomt om schoolwerk te doen is dat geen probleem. Ik heb vrienden op de gewone middelbare school en ik zie dat het daar wel anders is. Zij krijgen soms huiswerk op dat meteen de volgende dag af moet zijn, of je nu tijd hebt of niet. Ik maak mijn eigen planning en houd me daar aan. Ik bepaal mijn eigen tempo.”


“Thuis hoef ik alleen nog te leren”

Soepele planning

“Mijn planning loopt heel soepel. In de les werk ik zo ver mogelijk vooruit, zodat ik de vakken die ik moeilijk vind thuis of in de daluren kan doen. Voor de makkelijke vakken plan ik weinig, omdat ik weet dat dat voor mij niet nodig is. Op woensdag, vrijdag en zondag speel ik voetbal. Dat is best veel, maar dankzij het Dalton-onderwijs goed te combineren met mijn schoolwerk. Ik zorg dat mijn huiswerk voor het grootste deel af is in de daluren. Thuis hoef ik dan alleen nog te leren.”

Beste vak: Engels

“Mijn beste vak is Engels. Door te gamen ben ik er beter in geworden. Daarnaast kijk ik vaak series zonder ondertiteling en ik heb een paar Engelse vrienden. Daar leer je veel van. Goed zijn in Engels brengt in de toekomst veel mogelijkheden met zich mee. Je kunt in het buitenland studeren of een internationale baan aannemen.”


“Later wil ik iets met elektronica gaan doen”

Leiderschap

“Ik zou later wel iets met elektronica willen doen. Wat precies is nog vaag. Mensen hebben mij wel vaker horen zeggen dat ik misschien floormanager wil worden. Ik denk dat ik namelijk wel een goede leider ben. In mijn voetbalteam ben ik aanvoerder en ik zit in de leerlingenraad waar ik binnenkort voorzitter van word. Ik heb ook een bijbaantje; in de vakanties help ik bij sportactiviteiten. Wat ik op school heb geleerd, kan ik daar meteen toepassen. Dat ik goed ben in communiceren, afspraken maken en nakomen is nu al een groot voordeel.”

< Terug naar het overzicht