“In de tweede klas gaan leerlingen al naar het buitenland”

Esther

Esther Sartori is teamleider leerjaar 1 mavo/havo/vwo en 2 havo/vwo en docent Engels. Ze houdt zich onder meer bezig met het ontwikkelen en kwaliteitbewaking van het jaarprogramma van de onderbouw. Het programma is erop gericht om leerlingen hun grenzen te laten verleggen en op een adequate en respectvolle manier te communiceren met mensen van een andere culturele achtergrond. Om dit te bereiken volgen de leerlingen meer dan 50% van de lessen in het Engels en nemen ze deel aan verschillende internationaal georiënteerde projecten in de vorm van excursies, een studiereis en een uitwisseling.

Esther Sartori: “Toen ik hier tien jaar geleden kwam werken, had het Haarlemmermeer Lyceum slechts twee brugklassen tweetalig onderwijs. Inmiddels zijn er tien brugklassen, tien tweede en acht derde klassen TTO. Het tweetalig onderwijs heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De leerlingen die hier komen, hebben vaak grote ambities. Ze willen in het buitenland wonen, naar Amerika, arts of uitvinder worden. De overgang naar een Engelse vervolgstudie is voor TTO leerlingen makkelijk. Hun Engels is van hoog niveau en het spreken zijn ze allang gewend. Daarnaast ligt binnen TTO de nadruk op samenwerken, luisteren, presenteren, een open mind hebben en verantwoordelijkheid nemen. Voor je het weet zit je in het buitenland bij een vreemd gezin aan de eettafel. Je moet je dan wel kunnen redden.”

Stap voor stap

"TTO is in principe voor iedereen geschikt. Je begint namelijk gewoon bij nul. We volgen een methodiek waarbij je stap voor stap de taal aanleert. Van woorden en simpele zinnen naar steeds complexer taalgebruik. Het belangrijkste is dat je een sterke intrinsieke motivatie hebt en je bereid bent om soms iets meer te doen.” In de brugklas beginnen we met een startdag waar je de school, mentor en de klas leert kennen. Dit doen we door middel van kleine workshops waar de leerlingen leren: samenwerken, het rooster lezen, de schoolagenda gebruiken, 'classroom English' en nog veel meer. Vervolgens nemen we de brugklasleerlingen mee op immersion camp waar de leerlingen twee dagen lang ondergedompeld worden in de Engelse taal.


“Je moet de interesse hebben om Engels te willen leren”


Verdieping in taal en cultuur

“Naast teamleider ben ik docent Engels. We geven thematisch les, zodat leerlingen verbanden gaan zien, de wereld breder bekijken en hun eigen ideeën kunnen ontwikkelen. De basisbeginselen van de taal worden direct in de praktijk gebracht. Ook cultuur speelt een belangrijke rol bij de vakken en daarom nemen we de leerlingen elk jaar mee op excursie. Deze excursies zijn vakoverstijgend , hebben een thema en zijn gericht op internationalisering. Dit jaar zijn we bezig geweest met het project 'Crossing Religious Borders', waarbij er drie groepen werden gevormd die zich ieder in een religie verdiepten. Ze bezochten een film over Jeruzalem in het Omniversum. Ze gingen ook naar een moskee, synagoge en een Protestantse kerk. Op school wordt informatie uitgewisseld en worden er verbanden gelegd om cultuur en religie beter te begrijpen."

Contact met buitenlandse leerlingen

“In de tweede klas gaan alle TTO leerlingen naar Engeland om de cultuur, samenleving en taal beter te leren kennen. Ze leren daardoor op eigen benen staan. Het internationaliseringprogramma dat iedere TTO leerling hier volgt gaat steeds een stapje verder. Terwijl je in de tweede klas nog met een groepje bij een gastgezin verblijft, ga je in de derde al alleen. Overdag ga je aan het werk en op pad met je klas en de uitwisselingsklas. Je werkt samen aan projecten, bekijkt steden en bezoekt musea. Het doel is om te leren samenwerken met leerlingen uit andere culturen.”


“Uiteindelijk kun je de beste spreker van Nederland worden”


Schrijven en speechen

“Jezelf naar de buitenwereld presenteren is ook een belangrijke vaardigheid. Natuurlijk zijn er leerlingen die daar slapeloze nachten van krijgen. Daar moet je oog voor hebben, maar we proberen wel het beste uit leerlingen te halen. We zien het als een uitdaging om leerlingen uit hun comfortzone te halen. Daarom is ons programma stapsgewijs opgebouwd. Het heeft tot doel om meer zelfvertrouwen te krijgen en te leren presenteren. In de tweede klas doen alle klassen mee aan de Junior Speaking Contest. Niet ieder kind is een haantje de voorste. Maar iedereen moet wel een speech schrijven en hem voordragen in de klas. Daarna rollen er vijf winnaars uit de bus waarna er in iedere klas een finale is. Een afgevaardigde per klas speecht in de aula tegen de andere klassenwinnaars. Uiteindelijk kun je beste spreker van Nederland worden. Sommige leerlingen haken af nadat ze voor de klas gesproken hebben. Dat is niet erg, ze hebben in ieder geval hun grens een stukje verlegd.”

Eigen ervaring

“Ik weet zelf hoe eng het is om voor een groot publiek te spreken. Tijdens de informatieavond moest ik het ook doen. Ik heb er ongeveer een week niet van geslapen. De hele aula stond vol en daar stond ik met knikkende knieën. Ik zeg wel eens tegen mijn leerlingen: hoe jullie dit nu doen op jullie leeftijd, had ik vroeger echt niet gekund! Zelf ging ik pas op mijn achttiende voor mijn studie naar Engeland. Ik had vreselijk veel heimwee! Ik zeg er wel bij dat je er ook een enorm kick van krijgt. Wat zijn nu drie minuten op een mensenleven? Uiteindelijk heb je wel je eigen grens verlegd en kun je trots zijn op jezelf!”

< Terug naar het overzicht