"Leerlingen logeren in hun eentje bij een gastgezin"

René

René Ouwerkerk spreekt maar liefst zes talen, woonde drie jaar in het buitenland en werkte tien jaar in hotels. Internationalisering kun je dus met een gerust hart aan hem overlaten. Daarnaast geeft René ook nog aardrijkskunde en is hij coördinator van de brugklassen. Hij gaat voor leerlingen die lekker in hun vel zitten en plezier hebben op school.

René: “Of je nu mavo, havo of vwo doet, tweetalig onderwijs volgen kan op elk niveau. Als je maar een beetje taalgevoel hebt. Zelf spreek ik Engels, Frans, Duits, Spaans en Grieks. En ik heb pas nog mijn basisexamen Chinees gehaald. Voordat ik leraar werd, werkte ik in de hotelwereld. Maar na tien jaar wilde ik iets anders. Eerst ging ik naar de Pabo en stond zes jaar voor de klas. Daarna haalde ik mijn diploma om docent aardrijkskunde te worden. Dat leek me een ontzettend leuk vak, omdat je er veel verschillende kanten mee op kunt. Inmiddels geef ik zeven jaar geography- en aardrijkskundelessen.”


'Soms zie je leerlingen schrikken. "Hé, hoe kent u mij?” vragen ze dan'


Coördinator brugklas

“Naast lesgeven ben ik ook coördinator van de brugklassen. Dat betekent dat ik alle brugklasmentoren aanstuur. Elke week krijg ik een lijst waarop bijzonderheden met leerlingen staan vermeld. Ik check ook alle logboeken die de docenten hebben ingevuld. Als ik het gevoel heb dat er problemen zijn waar iets mee moet gebeuren, loop ik de klas in en haal ik de leerling uit de klas voor een gesprek. Ik wil leerlingen zo goed mogelijk begeleiden en problemen zo snel mogelijk signaleren.”

Namen leren

“Leerlingen die plezier hebben op school en lekker in hun vel zitten is voor mij het belangrijkst. Daarom mogen ze altijd bij mij aankloppen en ben ik altijd bereid te luisteren als ze ergens mee zitten. Af en toe herken ik mezelf wel in leerlingen die niet zo veel doen. Ik zeg ook altijd eerlijk dat ik zelf op de mavo ook bijzonder weinig uitvoerde. Daardoor zie ik het als mijn grote uitdaging om leerlingen te motiveren voor mijn vak. Aan het begin van een nieuw schooljaar leer ik alle namen uit mijn hoofd. Soms zie je leerlingen schrikken wanneer ik hun naam noem in de gang. ‘Hé, hoe kent u mij?’ vragen ze dan. Maar ze voelen zich daardoor wel gezien.”


'Voor het eerst moeten ze echt hun eigen boontjes doppen'


Uitwisselingsweek

“Internationalisering is bij ons op school een belangrijk onderdeel van het lesprogramma. Er moet een hoop voor geregeld worden. Door mijn werkervaring in het toerisme is die taak mij op het lijf geschreven. Het spannendste uitwisselingsproject staat gepland in het derde jaar. Dan logeren de leerlingen in hun eentje bij een gastgezin waarvan de leerling ook naar Nederland komt. Het belangrijkste doel is werken aan de persoonlijke ontwikkeling. Engels praten kunnen ze wel. Alleen de mensen bij wie ze logeren spreken vaak veel minder goed Engels. Vaak betekent dat dus communiceren met handen en voeten. Als je iets nodig hebt bij je gastgezin zul je het op de een of andere manier duidelijk moeten maken.”

Heftige week

“Wanneer we in het buitenland zijn komen we elke ochtend op de uitwisselingsschool bij elkaar. Dan bespreken we wat we hebben meegemaakt en hoe iedereen zich voelt. Heb je goed geslapen? Heb je last van heimwee? Is het een leuk gezin? Het is een heftige week waarin leerlingen enorm groeien. Voor het eerst moeten ze echt hun eigen boontjes doppen. Ik denk niet dat ze het altijd beseffen, maar ze worden voor een belangrijk deel gevormd door zo’n uitwisselingsweek. Mede door mijn eigen buitenlandervaring weet ik hoe leerzaam zo’n week is. Zelf ging ik na mijn mavo een jaar high school doen in Amerika. Daarnaast heb ik voor mijn werk in de Dominicaanse republiek, Griekenland en op de Canarische Eilanden gewoond. Daardoor weet ik ook dat je een taal pas echt leert door te doen en te durven!”

< Terug naar het overzicht