‘Ik heb geleerd om een overtuigend verhaal voor een grote groep te vertellen’

Mandy

Met een zesje neemt Mandy Schijf (havo/vwo 2) geen genoegen. Zij gaat voor het hoogst mogelijke cijfer. Ze heeft bovendien nog een andere belangrijke taak waar ze veel van leert. Presenteren op de open dag. Haar belangrijkste boodschap voor achtstegroepers? Loop naar binnen, kijk om je heen en kies de school waar je de sfeer het fijnst vindt.


“Ik ben nog nooit zó zenuwachtig geweest als voor mijn eerste dag op de middelbare school. Als een miertje tussen allemaal olifanten, zo voelde ik me toen ik hier de eerste dag rondliep. Ik was bang dat ik geen vrienden zou maken. Verlegen ben ik niet, maar als het om nieuwe mensen gaat, kijk ik toch even de kat uit de boom. Door het kennismakingskamp, leerden we elkaar binnen een paar dagen goed kennen. Iedereen die hier nieuw is wil vriendschap sluiten. En bijna iedereen is ook een beetje zenuwachtig of dat wel gaat lukken. In de loop van het jaar merk je vanzelf wie je echte vriendinnen worden. In de klas is iedereen aardig voor elkaar en niemand wordt buitengesloten.”


‘Er staat een boom in de aula, welk school heeft dat nou?’


Zelfverzekerder

“Tijdens het eerste schooljaar ben ik erg veranderd. Toen ik hier binnenkwam was ik een meisje dat gerust in een knalroze trui naar school ging. Stoere kleding, zoals ik die nu draag, had ik toen echt niet aan. Op allerlei vlakken ben ik ook zelfverzekerder geworden. Bij het samenwerken in groepjes bijvoorbeeld. Soms word je ingedeeld bij leerlingen die een zes wel voldoende vinden. In het begin zat ik dan al het werk te doen en ergerde me kapot. Er iets van zeggen durfde niet, want ik was bang dat ik vriendinnen zou kwijtraken. Intussen heb ik geleerd om met dit soort situaties om te gaan. Ik stap op de persoon af en zeg er wat van. En als diegene dan nog niet zijn best gaat doen, ga ik naar de docent.”


Veel vrijheid

“Toen ik hier voor het eerst binnenkwam, dacht ik meteen: wauw wat een leuke school! Vanbinnen is het licht en ruimtelijk. En er staat een boom in de aula, welke school heeft dat nou? Dalton-onderwijs was voor mij niet eens de hoofdzaak om voor deze school te kiezen. Maar ik merk wel dat het echt bij mij past. Ik vind het fijn dat je vooruit kunt werken en zelf je huiswerk kan plannen. Als ik op een bepaalde dag moet leren voor een toets, kan ik me daar helemaal op richten. Dan hoef ik me niet druk te maken om huiswerk dat ik ook nog af moet op dezelfde dag. Je krijgt hier veel vrijheid, maar dat betekent wel dat je verantwoordelijk moet zijn.”


‘Inmiddels heb ik zo vaak gepresenteerd dat ik mijn verhaal kan dromen!’


Presentaties over de school

“In groep acht bezocht ik zelf een open dag van het Haarlemmermeer Lyceum. Toen ik hier eenmaal op school zat, leek het me leuk om daaraan mee te helpen. Ze zochten iemand die presentaties over onze school wilde geven. Door die presentaties heb ik geleerd om een overtuigend verhaal voor een grote groep te vertellen. In het begin was ik soms bang dat ik iets verkeerd zou zeggen. Maar hoe vaker ik een presentatie geef, hoe beter het gaat. Het voordeel is ook dat ik meer heb meegemaakt op school en nu uit ervaring kan spreken. Inmiddels heb ik zo vaak gepresenteerd dat ik mijn verhaal wel kan dromen!”

Feestje bouwen

“De belangrijkste boodschap van mijn presentatie is: kies voor de school waar je je fijn voelt. Loop naar binnen, kijk om je heen en voel hoe de sfeer is. Als je voor een school kiest waar je het eigenlijk niet leuk vindt, is de kans groter dat je het niet redt. Al lijkt het onderwijs er nog zo goed. De docenten op deze school zijn superaardig en behulpzaam. Je kunt altijd bij ze terecht. Ook de schoolfeesten zijn hier geweldig! Dit jaar is het thema ‘House of Voodoo’ en ga ik als evil queen. Iedereen doet echt zijn best om er bijzonder uit te zien. We hebben zelfs een eigen decorteam. Alles wordt uit de kast gehaald, want een feest is hier ook écht een feest!”

< Terug naar het overzicht