“Ik hockey veel, dus het is handig dat ik mijn schoolwerk zelf kan plannen”

Noelle en Anouk

“Ik hockey veel, dus het is handig dat ik mijn schoolwerk zelf kan plannen”

Hoe moet dat nu als je graag bij je vriendin in de klas wilt, maar je hebt niet hetzelfde niveau? Noëlle Teeuwen doet HAVO, Anouk Vogel VWO. En toch zitten de vriendinnen bij elkaar in de klas. Binnen het Dalton-onderwijs is dat mogelijk, omdat van elkaar leren belangrijk is.

Anouk: “Al vrij snel wist ik dat ik naar het Haarlemmermeer Lyceum wilde. Het Dalton-onderwijs op de Zuidrand sprak mij het meest aan. Je schoolwerk plan je hier zelf en je hoeft geen overbodig werk te doen. In je doelenboekje staat wat je moet kennen en kunnen. Wanneer je die doelen hebt behaald, ga je verder met iets anders. Tijdens daluren kun je vaklessen volgen voor extra hulp bij een bepaald vak. Je kunt ook zelfstandig werken aan je huiswerk of je volgt een excellentievak. Bijvoorbeeld retorica, theater of Chinees. Zelf doe ik graag mee aan retorica, omdat ik het erg leuk vind om te debatteren.”

Eigen planning

Noëlle: “Bij Dalton werk je met een planning die je zelf hebt gemaakt. Je hoeft je planning niet te laten zien aan de docent, tenzij je heel vaak achterloopt. Dan word je wel meer in de gaten gehouden. Zolang je op schema zit en goede cijfers haalt voor je proefwerk, heb je veel vrijheid.”

Anouk: “Op een Dalton-school werk je heel zelfstandig. Nu ik in de tweede zit merk ik dat nog meer. Ik heb vriendinnen die op een gewone middelbare school zitten en die hebben dan van de ene op de andere dag superveel huiswerk. Bij ons is dat echt niet de bedoeling. Ik hockey veel, dus voor mij is het handig dat ik zelf mijn schoolwerk kan plannen.”


“Je kunt de groteren gewoon om hulp vragen”

Iedereen gemixt

Noëlle: “Als achtstegroeper was ik de oudste, maar toen ik hier kwam voelde ik me echt een brugger. Gelukkig waren mijn zenuwen achteraf gezien nergens voor nodig. Een vijfdeklasser behandelt je met respect, in de pauze kun je overal gaan zitten zonder dat je wordt weggejaagd. Ik denk dat dat ook komt doordat je vaak samen bij de daluren zit. Je kunt de groteren daar gewoon om hulp vragen.”

Elkaar leren kennen

Anouk: “Op de allereerste schooldag gingen we een speurtocht door de school doen. Ik kwam in een groepje waar het meteen goed mee klikte. Er was ook een kennismakingskamp waar ik mijn klasgenoten goed heb leren kennen. We hebben van alles gedaan, zoals klimmen in een klimbos. Ik vond het spannend om naar de middelbare school te gaan, maar het hielp wel dat ik bij mijn beste vriendin in de klas kwam.”

Noëlle: “Ik kwam hier met een paar vriendinnen van de basisschool. Maar iedereen had al snel nieuwe vriendinnen. Ikzelf ook. De klas is nu best wel hecht, iedereen vindt elkaar aardig en er zijn geen kinderen die alleen staan. Met basisschoolvriendinnen die naar andere scholen zijn gegaan app ik soms nog wel, maar ik zie ze een stuk minder.”

Anouk: “Vorig jaar hebben we best veel klassenuitjes gehad. Je moet die hier zelf regelen. Soms worden de klassenuitjes georganiseerd via de mentor, maar we doen ook veel extra dingen die we onderling organiseren. We spreken dan met z’n allen ergens iets af en iedereen die het leuk vindt gaat mee. Laatst gingen we paintballen en we zijn ook een keer naar het zwembad en naar JumpXL geweest.


“Zolang je op schema zit en goede cijfers haalt, heb je veel vrijheid”

Hechte band met docenten

Noëlle: “We hebben hier jonge docenten, die ons goed begrijpen. We praten veel met elkaar en dat is erg gezellig. Vooral met mevrouw Koppelman - onze docente Engels - heb ik een goede band. Dat komt ook door de presentaties over Dalton-onderwijs die wij samen hebben gedaan. We stonden toen in de aula voor 300 man. Daar was ik best wel trots op!”

Anouk: “We hebben die presentatie meerdere keren gedaan, in groep acht van verschillende basisscholen en op de open dag.”

Noëlle: “Ik voelde me best wel verantwoordelijk, ik dacht: als ik dit nu verpest, komt er niemand naar deze school! Maar uiteindelijk zijn we gestart met acht nieuwe Dalton-klassen!”

< Terug naar het overzicht