‘Het reguliere onderwijs leek me een beetje saai, daarom koos ik voor tweetalig'

Meike

Meike Thoolen (MAVO 2 tweetalig) voelde zich best onzeker toen ze voor het eerst naar de middelbare school ging. Vanaf dag één moest ze er zo veel in het Engels praten. En dat terwijl ze praten en schrijven in het Engels supermoeilijk vond! Inmiddels weet ze precies waardoor je je op school zekerder over jezelf kunt voelen.

“Op de basisschool had ik Mavo kader als eindscore, maar ik mocht toch naar de Mavo. Omdat het reguliere onderwijs mij een beetje saai leek, koos ik voor TTO. Of ik later in het buitenland wil gaan werken weet ik nog niet. Maar sowieso is het handig dat je dankzij tweetalig onderwijs makkelijker met mensen over de hele wereld kunt communiceren.”


Alles in het Engels

“In het begin was mijn Engels helemaal niet zo goed. Ik kon het verstaan, maar niet spreken. Praten en schrijven in het Engels vond ik supermoeilijk! Ik was bang dat ik iets verkeerd zou zeggen en dat de hele klas dan zou lachen. Gelukkig gebeurde dat niet. Mijn Engels werd al snel beter. Docenten helpen je als je iets niet goed uitspreekt door het te herhalen. Zo leer je snel om het wel goed te zeggen. Vanaf de allereerste dag moet je bij de meeste lessen zo veel mogelijk in het Engels praten. Dat is wel even raar, omdat het niet je eigen taal is. Als je iets niet weet, probeer je het gewoon.”


Wiskunde

“Op de basisschool was ik nooit goed in rekenen. Mijn moeder dacht dus dat het helemaal niks zou worden met wiskunde. Maar het bijzondere is dat juist een heel hoog cijfer heb. Ik hoef er amper voor te leren, zo goed snap ik het. Tijdens de les luister ik goed naar de uitleg, daarna ga ik aan de slag en ben ik meestal heel snel klaar. De docent zegt vaak tegen mij: ‘ik hoef bij jou bijna niks uit te leggen, jij snapt het toch wel’.”


Uitwisselingsprojecten

“Ik ben heel blij dat ik voor het Haarlemmermeer Lyceum heb gekozen. Je Engels wordt hier beter en het is een goede school. Er worden uitwisselingsprojecten georganiseerd, waardoor je in contact komt met kinderen uit andere landen. We gaan regelmatig naar musea waar we les krijgen in het Engels. En volgend jaar is er een tripje naar Londen, waar we in gastgezinnen gaan logeren. Dat lijkt me superleuk!”


Gezellige klas

“Onze klas is sinds dit jaar een stuk kleiner geworden. In de eerste zaten er nog 28 kinderen in deze klas, nu nog maar zeventien. Als je het lokaal rondkijkt zie je het ook. Er zijn nog veel plekken vrij, maar de drukte is er niet minder om. Soms is het de docenten iets té druk en dan worden ze wel eens boos. Maar de sfeer in onze klas is goed. Ik klets graag met mijn klasgenoten. Soms in het Engels als het moet. Ik vind dat wel grappig, het klinkt toch heel anders dan Nederlands.”


Nieuwe vrienden maken

“Toen ik vorig jaar voor het eerst hier binnenkwam, vond ik de school groot en verwarrend. Met zo veel verschillende gangen en lokalen, raak ik zo de weg kwijt, dacht ik. In de klas raakte ik aan de praat met andere kinderen. Het klikte en zo maakte ik nieuwe vrienden. Doordat je vriendschappen sluit, kun je elkaar steunen. Als je als brugklasser hier op school komt, is mijn tip om snel op zoek te gaan naar mensen die je aardig vindt. Nu ik in de tweede zit voel ik me een stuk zelfverzekerder. Ik ben niet meer de jongste die alles nog moet uitvinden. Ik weet het nu ook allemaal.”


< Terug naar het overzicht